Господа, предлагаю Вашему вниманию ОЧЕНЬ интересную статью.
Валентин Медвiдь: <Я особисто зброю не ношу, тому менi не потрiбно вiдповiдати за неi>
У найближчий час депутати Верховноi ради Украiни планують розглянути у другому читаннi законопроект <Про обiг зброi не вiйськового призначення>. Документ викликав багато спорiв у суспiльствi. Правоохоронцi виступають категоричними противниками вiльного доступу населення до коротко ствольноi вогнепальноi зброi. Також пропонують депутатам ввести законодавчу норму про обов'язкове регулювання ринку пневматичноi зброi. Про тонкощi законопроекту, який мае кардинально змiнити, як правила отримання дозволiв, так й вiдповiдальнiсть за недбале поводження зi зброею, кореспонденти IА <Антирейдер> дiзнались вiд начальника Управлiння дозвiльноi системи та лiцензування Департаменту громадськоi безпеки МВС Украiни Валентина Медвiдя пiд час ексклюзивного iнтерв'ю.
- Валентине Олександровичу, на початку розмови хотiлося б дiзнатись, якi нормативнi документи регулюють право громадян на зброю?
- По перше, Постанова Верховноi Ради Украiни <Про право власностi на окремi види майна> вiд 1992 року, Наказ МВС Украiни N 622 вiд 1998 року <Про затвердження Iнструкцii про порядок виготовлення, придбання, зберiгання, облiку, перевезення та використання вогнепальноi, пневматичноi i холодноi зброi, пристроiв вiтчизняного виробництва для вiдстрiлу патронiв, споряджених гумовими чи аналогiчними за своiми властивостями металевими снарядами несмертельноi дii, та зазначених патронiв, а також боеприпасiв до зброi та вибухових матерiалiв>. По друге, iснуе наказ МВС Украiни N379 ДСК(для службового користування) вiд 13.06.2000 року, який визначае певну категорiю осiб яким дозволено придбання травматичноi зброi. Це - працiвники судiв, правоохоронних органiв, iхнi близькi родичi, особи, якi приймають участь у кримiнальному судочинствi, журналiсти та позаштатнi журналiсти, депутати Украiни, члени громадських формувань по охоронi громадського порядку та державного кордону, вiйськовослужбовцi, крiм тих, хто проходить строкову службу, державнi службовцi, якi мають категорii та ранги та ряд iнших нормативних документiв, якi регулюють право громадян на придбання i володiння зброею та порядок ii обiгу на територii Украiни.
- Iнформагентство <Антирейдер> е порталом захисту власностi. Тому, ми розглядаемо зброю, як один з аспектiв саме збереження власного майна. Якi основнi правовi аспекти регулюють порядок придбання та правомiрного використання зброi?
- В першу чергу, людина , яка мае намiр придбати зброю, повинна надати документи, якi пiдтверджують ii фiзичну та психiчну дiездатнiсть. Медичний висновок, що видаеться лiкарськими закладами i належить до компетенцii МОЗ, довiдку про вiдсутнiсть судимостi, довiдку про вивчення матерiальноi частини зброi та правил ii застосування та iншi клопотання. Пiсля прийняття необхiдного пакету документiв фiзична особа перевiряеться працiвниками за нашими облiками щодо конфлiктних ситуацiй з законодавством. Пiсля проходження усiх необхiдних процедур ОВС видае дозвiл на придбання певного виду зброi, що дiе на протязi трьох мiсяцiв Пiсля придбання власник повинен в десятиденний термiн звернутися до ОВС для отримання дозволу на зберiгання зброi. Також, власник за мiсцем проживання та зберiгання зброi повинен забезпечити ii надiйне зберiгання, мати металевий сейф надiйно закрiплений до нерухомих частин (батарея, стiна, тощо). Згiдно з наказом МВС Украiни N 622, раз на рiк здiйснюеться перевiрка власника зброi за мiсцем його проживання. Тобто перевiряються умови зберiгання зброi, можливiсть доступу до неi стороннiх осiб. Це робиться задля попередження халатного поводження власника зi своею зброею, можливого доступу стороннiх осiб. Можна навести непоодинокi випадки, коли дiти або iншi близькi родичi, маючи вiльний доступ до ключiв вiд мiсця зберiгання зброi, в наслiдок необережного поводження з нею спричиняли смертельнi поранення своiм близьким родичам, пiдлiткам та однокласникам. За що власники були притягнутi до передбаченоi законодавством вiдповiдальностi. У випадку незаконного поводження зi спецiальними засобами та iх застосування вiдповiдальнiсть може буде передбачена iншими статтями ККУ, наприклад нанесення тяжких тiлесних ушкоджень або нанесення ушкоджень середньоi тяжкостi, в залежностi вiд ступеню ушкоджень, що визначаеться експертизою. Iснуе ряд статей Кодексу Украiни про адмiнiстративнi правопорушення, який регулюе порядок зберiгання, застосування та використання зброi. Варто згадати статтi ККУ, якi регулюють поняття <необхiдна оборона> та ii перевищення. Тобто на сьогоднiшнiй час ми маемо достатню нормативно-правову базу, яка передбачае вiдповiдальнiсть у всiх випадках порушень, пов'язаних зi зброею. Хочу акцентувати на тому, що в першу чергу власник зброi повинен знати законодавство, та усвiдомлювати, що несе вiдповiдальнiсть. Незнання закону не звiльняе вiд вiдповiдальностi.
- В Молдовi, Грузii, краiнах Прибалтики короткоствольну зброю давно дозволили мати усiм громадянам. При цьому, зростання злочинностi не спостерiгаеться - швидше навпаки. Ваше вiдношення до можливостi отримати дозвiл на короткоствольну вогнепальну зброю? Чому не дозволити в Украiнi безперешкодне придбання зброi несмертельноi дii всiм громадянам?
- Я категорично проти обiгу короткоствольноi вогнепальноi зброi в Украiнi. Також цю позицiю вiдстоюе i керiвництво МВС. Тому, що це дуже небезпечний вид зброi, як по своiм тактико-технiчним та балiстичним характеристикам так i по скритостi носiння та застосування. Тiльки за 2009 рiк власниками спецзасобiв пiд травматичнi набоi було втрачено з рiзних причин близько 150 одиниць, а в першому кварталi поточного року вже 105. Уявiть, якщо це бойова короткоствольна зброя ?! Навiть спецзасiб з сертифiкованими набоями - небезпечна зброя. I е достатньо випадкiв коли пiд час застосування наносяться тяжкi тiлеснi ушкодження i навiть смертельнi ! Тому, схиляючись до статистики скоення злочинiв iз застосуванням зброi, пiдтримую позицiю МВС та Мiнiстра А. Могильова викладену у газетi <Факты> вiд 22 травня 2010 року.
Потiм, тiльки в першому кварталi поточного року, iз застосуванням i використанням зброi скоено 111 злочинiв. З використанням зареестрованоi - 9 злочинiв. Протягом 2009 року було скоено 410 таких злочинiв та 34 з використанням зареестрованоi зброi. Тому, МВС не проти прийняття цього законопроекту, а проти прийняття комерцiйного Законопроекту < Про обiг зброi не вiйськового призначення>. Фахiвцi профiльного комiтету та депутати Верховноi ради Украiни при прийняттi цього документу у другому читаннi повиннi його прийняти тому, що вiн розглядаеться з березня 1996 року i потрiбний суспiльству Украiни та тим власникам зброi, що ii вже мають. Але пiдiйти до його прийняття повиннi зважено, з урахуванням пропозицiй МВС виважених у статистичних i реальних подiях скоених iз застосуванням зброi не тiльки до пересiчних громадян, а й депутатiв та iнших високо-посадових i юридичних осiб. Кожен повинен продумати у першу чергу про власну безпеку та своiх близьких!.
На питання щодо iнших держав, хочу зазначити, що Грузiя налiчуе близько 5 млн. громадян. Украiна - понад 45 млн. Молдова та краiни Прибалтики також мають набагато меншу кiлькiсть населення та й територii, що займають . Тобто, якщо умовно взяти кiлькiсть власникiв зброi в Грузii - 20-30 тисяч, то в Украiнi ця цифра складае близько 674 тисяч громадян-власникiв. Уявить, наскiльки важче правоохоронним органам iх контролювати, а ще потрiбно урахувати менталiтет населення та лiберальне законодавство. У США дозволено придбання короткоствольноi зброi ii громадянам для самозахисту та захисту домоволодiння. Але, поява з цiею зброею у громадських мiсцях тягне позбавлення волi на строк до 17 рокiв, а що ж наше законодавство ???.
Дозвiльна система МВС нараховуе всього 940 працiвникiв. Звичайно нам в роботi допомагають дiльничнi iнспектори та працiвники iнших пiдроздiлiв мiлiцii, але все ж таки основний тягар лягае на плечi працiвникiв дозвiльноi системи. Фактично на одного працiвника припадае 851(!) власник зброi. Окрiм того, це не всi питання, що охоплюе дозвiльна система. На сьогоднi на облiку пiдроздiлiв дозвiльноi системи знаходиться:
-1720 об'ектiв зi зброею та боеприпасами на яких зберiгаеться та використовуеться 57 тис. 722 одиницi зброi;
-303 склади вибухових матерiалiв;
-95 стрiлецьких тирiв, мисливських стендiв та стрiльбищ;
-114 пiдприемств, майстерень з виготовлення, ремонту зброi, спецзасобiв;
- 236 штемпельно-граверних майстерень;
- 265 магазинiв з торгiвлi зброею;
- 34 пункти з вивчення матерiальноi частини зброi та правил ii застосування. I це далеко не повний перелiк, що охоплюе дозвiльна система МВС.
- Чи можна очiкувати, що пiсля прийняття законопроекту, кiлькiсть власникiв зброi стрiмко зросте?
- Я не думаю, що люди масово будуть скуповувати зброю. Тому, що це i ii вартiсть, i контроль з боку ОВС. Е певнi правила придбання зброi. I вони не будуть залишенi ,або пущенi на самоплив у подальшому . У випадку прийняття законопроекту <Про обiг зброi невiйськового призначення> МВС розроблятиме необхiднi пiдзаконнi нормативнi документи. Через те, що законопроект розширюе вплив дозвiльноi системи на обiг зброi. Тому збiльшиться кiлькiсть нових законодавчих понять i потрiбно буде вносити роз'яснення та тлумачення кожноi статi законопроекту. Повальноi лiбералiзацii по вiдношенню до придбання зброi не буде. Зброя - це зброя, i вона стрiляе. Зброя повинна виконувати спортивно-мисливськi функцii або являтися фактором самозахисту чи-то любительського колекцiонування. Не зважаючи на те чи вiдбудеться збiльшення працiвникiв дозвiльноi системи МВС, вiдповiднi нормативнi документи будуть розробленi, i контроль здiйснюватиметься у повному обсязi.
- В ЗМI спостерiгаеться масова iстерiя через новий законопроект. Чи е пiдстави для цього?
- Абсолютно нiяких. Повторюсь, все одно весь обiг зброi буде вiдбуватися лише на пiдставi вiдповiдних дозволiв та пiдвищеного контролю з боку ОВС. Навiть поодинокi випадки порушення порядку продажу зброi, незаконне ii зберiгання будуть тягнути за собою притягнення до законодавчоi вiдповiдальностi, анулювання лiцензii, дозволiв на iх володiння. Навiщо суб'екту пiдприемництва за один випадок втрачати весь свiй бiзнес, а iншим свое майно?
- Як на Вашу думку вплинув науково-технiчний прогрес на вдосконалення сучасного озброення?
- Як приклад, насамперед стрiмкий прогрес торкнувся виробництва пневматичноi зброi. Якщо ранiше початкова швидкiсть польоту кулi складала близько 60 м/с, то зараз в продажу е такi зразки, початкова швидкiсть кулi яких складае 360 м/с. Оскiльки на даний момент ця зброя не пiдпадае пiд дiю дозвiльноi системи МВС, вона часто попадае в руки пiдлiткiв та iнших, серед яких е неврiвноваженi особи, якi випробовують цю зброю на своiх друзях, випадкових перехожих та iнших не винних людях. Деякi зразки сучасноi пневматичноi зброi з малоi вiдстанi пробивають легкий бронежилет.
- Як ви вважаете, чи потрiбно регулювати обiг такоi зброi?
- Звичайно так! В новий законопроект МВС також внесло своi пропозицii та зауваження щодо обiгу пневматичноi зброi i сподiваемося, що депутати ВР нас пiдтримають. Iнше важливе питання, яке врегулюе новий закон - використання зброi держпiдприемствами або пiдприемствами, якi частково знаходяться в державнiй власностi. Через неврегульованiсть законодавчоi бази цi пiдприемства не можуть використовувати зброю, але через специфiку своеi дiяльностi повиннi охоронятися. Також новий Закон врегулюе дiяльнiсть спортивних стрiлецьких команд, якi створюють позитивний iмiдж Украiнi в зарубiжних Державах та з гордiстю несуть державний прапор на мiжнароднiй аренi. На сьогоднiшнiй день ми випускаемо цi команди за кордон зi зброею, по сутi, за власною iнiцiативою.
- Тобто Закон буде регулювати i дiяльнiсть спортивно-стрiлецьких товариств?
- Звичайно. Буде законодавчо урегульовано порядок обiгу зброi на територii Украiни для юридичних та фiзичних осiб i iхнi права та обов'язки.
- Чи важко ввезти власну зброю, наприклад мисливську, на територiю Украiни? Як це стосуеться учасникiв змагань, якi стосуються використання зброi не мисливського призначення?
- Порядок ввезення, вивезення зброi юридичними, фiзичними особами та iноземцями на митну територiю Украiни передбачено наказом МВС Украiни N 622-98 зареестрованим у МЮ Украiни. Документ не для таемного або службового користування, тому розмiщений на Iнтернет-порталi МВС або МЮ.
- Як Ви вiдноситесь до заяви Асоцiацii украiнських банкiв, про те, що Державна служба охорони штучно завищуе вартiсть своiх послуг, оскiльки ДДСО фактично е монополiстом охоронноi дiяльностi з вогнепальною зброею?
- Я не фахiвець цього напрямку дiяльностi. Можливо ДДСО i монополiст. Але подумайте, навiщо банкам зброя? Утримання приватного озброеного пiдроздiлу, iнкасування юридичних та фiзичних осiб пiдприемцiв не пiдготовленими в повнiй мiрi для виконання таких функцiй охоронцями i отримання (можливо) i не контрольованих додаткових надходжень до банкiв та iх керiвникiв. Тодi й кояться розстрiли iнкасаторiв та iх пограбування, як у Харкiвському випадку. А, ДДСО е професiйно пiдготовлений пiдроздiл i дiе в межах чинного законодавства Украiни.
- Як Ви оцiнюете украiнський ринок зброi невiйськового призначення?
- Зараз в Украiнi не так багато суб'ектiв пiдприемницькоi дiяльностi, якi займаються оптовою торгiвлею. Що стосуеться роздрiбноi торгiвлi, то зараз в Украiнi налiчуеться близько 265 магазинiв, якi займаються цим видом дiяльностi. З них приблизно тiльки четверта частина мае великий асортимент та потужнi обороти.
- Тобто говорити про розвинену iндустрiю зброi в Украiнi зарано?
- Треба просто розумiти ситуацiю насамперед з виробниками зброi. Наприклад, Украiна тiльки пройшла етап свердлування стволiв нарiзноi зброi довжиною до 20 см. Комплектуючi деталi завозяться з Туреччини, Чехii, Германii, Росii, Бельгii та iнших краiн свiту, а вже потiм збираються в Украiнi. Звичайно використовуються деталi власного виробництва, але фактично повного циклу виробництва зброi в Украiнi нема.
- Ми втратили цей потенцiал с розпадом СРСР?
- Цього потенцiалу в Украiнi не було з самого початку становлення держави. Один з чи не единих випадкiв виробництва власноi зброi в Украiнi - це виготовлення за часiв СРСР на заводi <Арсенал> 4-5 одиниць подарунковоi мисливськоi гладкоствольноi зброi пiд маркою <Киiв> у серединi п'ятидесятих рокiв минулого столiття. Але бiльше випадкiв власного виробництва я не пам'ятаю.
- Заборона на переробку бойовоi зброi вже знята?
- Обсяг переробки не такий вже великий. Е переробки автоматичноi зброi на мисливську, тобто стрiльба з неi ведеться мисливськими патронами в одиночному або напiвавтоматичному режимi за рахунок вiльноi вiддачi затвору пiсля пострiлу. Така зброя переробляеться, вiдстрiлюеться, сертифiкуеться, а вже потiм попадае в магазини. На сьогоднiшнiй день кожна одиниця зброi, яка реалiзуеться суб'ектами пiдприемницькоi дiяльностi, проходить сертифiкацiю. Покупцевi видаеться довiдка про вiдстрiл на кулегiльзотеку та три вiдстрiлянi гiльзи. Тобто практично кожна одиниця зброi е на облiку в кулегiльзотецi. Кожних три роки проводиться вiдстрiл спецзасобiв та нарiзноi зброi пiд час перереестрацii вiдповiдно до наказу N390-09. Як вiдомо дозвiл дiйсний протягом трьох рокiв.
- Наскiльки ефективно МВС вдаеться контролювати ринок зброi?
- Вся зброя ввозиться в краiну тiльки за дозволами ОВС. Пiсля проходження митного контролю вона сертифiкуеться, визначаеться чи належить ця зброя до невiйськовоi, вiдстрiлюеться, а вже потiм попадае в торгiвельну мережу. В системi МВС iснуе Департамент iнформацiйних технологiй, куди стiкаються всi вiдомостi про марку, калiбр, номер зброi. Всi данi заносяться в АIС <Арсенал>. Окрiм цього в кожному магазинi iснують книги облiку зброi, прошнурованi, пронумерованi та скрiпленi печатками ОВС, в якi заносяться всi данi про зброю, що надiйшла до спецiалiзованоi торгiвельноi мережi, щомiсячно здiйснюеться iх перевiрка за книгами облiку та наявностi зброi в магазинi.
- Чи здiйснюеться МВС облiк зброi пiд патрон Флобера?
- Така зброя не пiдпадае пiд дiю дозвiльноi системи. Вона не призначена за своiми ТТХ для нанесення тяжких тiлесних ушкоджень - це скорiше зброя для навчально-спортивноi стрiльби. Iнший випадок, коли нашi <Кулiбiни> витягують стандартну кулю, посилюють патрон додатковим зарядом пороху та споряджають цей патрон стальними кулями кустарного виробництва. Звичайно кiнетична енергiя такоi кулi значно посилюеться. I така зброя стае небезпечною. При застосуваннi вона може нанести людинi тяжкi травми. Iснують навiть випадки смертельних поранень. Ще раз наголошую, це е переробка i за це передбачена кримiнальна вiдповiдальнiсть. Але, якщо маються такi випадки, що призводять до смертi людини позицiя МВС i моя особисто - таку зброю потрiбно сертифiкувати, брати на облiк i створювати законодавчi пiдстави для ii володiння.
- Деякi торгiвцi пропонують покупцевi травматичноi зброi так званi боеприпаси <посиленоi дii>. Як ви до цього ставитесь?
- Звичайно негативно! Вони е не сертифiкованими i забороненi для обiгу в державi.
Iнший приклад - це стартовi пiстолети турецького виробництва (наприклад <Zoraki> ). Викрутивши захисну втулку (часто навiть в комплектi е спецiально призначений для цього ключик), ми отримаемо пiстолет для стрiльби патронами з гумовою кулею. Звичайно така зброя е також несертифiкованою i як наслiдок нелегальною. Тiльки в цьому роцi вже е 4-5 прикладiв використання таких пiстолетiв в кримiнальних цiлях, з них 2 випадки в Киiвськiй областi. Я вважаю, що МВС впораеться i з цiею проблемою. Зараз розробляеться науковими пiдроздiлами Мiнiстерства державний технiчний стандарт, який буде передбачати обов'язкову сертифiкацiю подiбних виробiв пiд час ввезення iх на митну територiю Украiни.
- Чи буде нести вiдповiдальнiсть людина, яка на законних пiдставах володiе травматичною зброею i правомiрно використала ii, але при цьому був використаний несертифiкований набiй посиленоi дii, що завдало тiлесних пошкоджень людинi?
- По-перше, особа, яка придбае такi патрони, робить це свiдомо для збiльшення кiнетичноi енергii та початковоi швидкостi кулi i як наслiдок i бiльшоi зупиняючоi сили та ураження. По-друге, я вже казав, що такi патрони е нелегальними. Продавець, у якого придбали такi набоi, звичайно вiд них <вiдхреститься>. Тобто, власник зброi буде вiдповiдати за незаконне придбання боеприпасiв та застосування при нанесеннi тiлесних ушкоджень, в залежностi вiд ступеню iх тяжкостi. В iнтересах самого власника зброi придбати тiльки сертифiковану продукцiю, яка вiдповiдае всiм дiючим вимогам.
- Мiлiцiя регулярно проводить мiсячники по добровiльнiй здачi зброi населенням. Але ж згiдно п.3 ст.263 ККУ <Звiльняеться вiд кримiнальноi вiдповiдальностi особа, яка вчинила злочин, передбачений частинами першою або другою цiеi статтi, якщо вона добровiльно здала органам влади зброю, бойовi припаси, вибуховi речовини або вибуховi пристроi>. Тодi який сенс в цих мiсячниках?
- Практичний. Законодавство та правоохороннi органи держави свiдомо дають можливiсть нашим громадянам уникнути вiдповiдальностi за правопорушення i попасти за грати. Адже з вiдти вiн кращим не вийде. Разом з тим правоохороннi органи пiд час мiсячникiв добровiльноi здачi зброi та боеприпасiв iз незаконного обiгу вилучають значну ii кiлькiсть. Наприклад, за минулий рiк за 2 мiсяцi добровiльноi здачi було зiбрано близько 10,5 тисяч одиниць незареестрованоi зброi. В цьому роцi пiд час першого мiсячника було зiбрано 5115 одиниць тiльки зброi. Уявiть цю цифру. Уявiть скiльки засуджених за власну скупiсть, украiнську домовитiсть i необдуманiсть наших громадян у поводженнi з незареестрованою зброею. Я не вважаю, що така армiя засуджених нам потрiбна, але суспiльству непотрiбна i така кiлькiсть нелегальноi зброi, боеприпасiв, вибухових матерiалiв.
- Тобто такi мiсячники носять i певний iнформацiйний характер?
- Можна сказати i так. Першочерговою задачею е захист iнтересiв громадян та зменшення обiгу незаконноi зброi.
- А якщо людина добровiльно принесене в мiлiцiю зброю не пiд час мiсячника?
- Звичайно вона буде звiльнена вiд вiдповiдальностi за незаконне зберiгання зброi. Якщо до цього не скоiла злочин iз цiеi зброi, а потiм принесла здати щоб знищити доказ. Але пiсля всiх необхiдних перевiрок буде прийнято справедливе рiшення згiдно законодавства.
- Чи iснують юридичнi особи, якi навчають матерiальнiй частинi вогнепальноi зброi, правилам поводження зi зброею?
- На територii Украiни вiдкрито 34 пункти вивчення матерiальноi частини зброi та правил поводження з нею, яким в установленому порядку МВС видано дозволи на функцiонування. Керiвником навчання призначаються особи, що мають достатнiй квалiфiкацiйний рiвень. Як правило, це колишнi вiйськовослужбовцi, працiвники - вихiдцi з МО, МВС, СБУ та iнших силових органiв. Залiки про вивчення приймаються комiсiйно з працiвниками пiдроздiлiв дозвiльноi системи ОВС. Але слiд розумiти, що i пiсля проходження таких курсiв, власник зброi несе персональну вiдповiдальнiсть за свою зброю. Я особисто зброю не ношу, тому менi не потрiбно вiдповiдати за неi.
- Чи е у населення легальна короткоствольна вогнепальна зброя, тобто бойовi пiстолети?
- Це, як правило, нагородна зброя. Такоi зброi зараз зареестровано близько 2070 одиниць. В переважаючiй бiльшостi це працiвники правоохоронних органiв.
- Якi iснують правовi пiдстави для вилучення зброi?
- У разi виявлення порушень правил дозвiльноi системи ОВС приймають рiшення згiдно п. 22 статтi 11 Закону Украiни <Про мiлiцiю>.
Спiлкувалися
Андрiй Семидiдько, Вiталiй Северин
IA Antiraider
antiraider.ua